Saturday, November 1, 2008

Sebak....terlalu sebak...

Salam semua....

Diharap semuanya berada dlm keadaan sehat walaafiat ye....maafkan saya entry saya kali nih berbaur sebak sedikit...hari nih 'cerah' tapi hati ini ...Ya Allah hanya Allah yg lebih Mengetahui....perasaan sebak menyelubungi hati ini takkala teringat ibu saya yg berada di Malaysia ye...to be specific Terengganu...

Saya sebak...sebab selama nih saya lalai..saya leka dgn urusan saya...tanpa menghiraukan perasaan nya...saya sebak dan terlalu sebab setelah saya melihat 'drama' 'Restu Syawal' dan 'Jangan Dilukai Hatinya' semuanya berkisar ttg pengorbanan ibu...saya kagum dan sentiasa kagum dgn ketabahan seorg ibu...dulu saya seorg yg sgt2 mengambil ringan pada hal2 yg begini...bagi saya...'alah ibu saya sentiasa jeh disisi saya...dia akan syg saya..dia akan bela saya....kesimpulannya ibu akan sentiasa 'menemani' saya...' tapi bile saya di'kejut'kan dgn berita ttg ibu saya dua tahun lepas...teringat kembali dosa2 saya yg tak terhingga pada ibu saya....ibu anakmu ini banyak melakukan dosa padamu...saya pernah derhaka pd ibu saya...saya selalu sakiti hati dia.....saya lawan ckp dia...(semua ittew masih terniang2 difikiran saya)...namun masihkan ade ruang bagi anakmu ini menebus segala 'dosa2ku' padamu ibuku...(saya harap saya masih belum terlambat kerna ibuku sedang 'tenat')...namun dia tetap tabah dan sabar dgn karenah saya.....

Sekarang baru saya tahu dan sedar yg benar2 sedar...sehingga saya telah 'melukai' hati ramai pihak...(maafkan saya ibuku lebih bermakna buat diriku)...ibu itu sgt mulia...mulia..sgt2...walopun hatinya terluka...keutamaan anak2 adelah perkara pertama dlm hidupnya...mcm mana skali pun...anak2nya yg utama ...malahan lebih dari dirinya sendiri...skarang saya nekad...dan nekad...saya akan berubah menjadi anaknya yg taat padanya selagi tidak bercanggah dgn hukum syarak...inshaAllah...

Buat ibuku....aku mohon daripadaNya...lindungilah ibuku...kasihanilah ibuku..dan Kau ampunilah ibuku yg telah banyak berkorban utkku....dan mudahkanlah segala urusannya...ameen...

Delusi Ummi - NICE

Kesimpulannya: Ibu kite hanya ade seorg...seorg jeh dkt dunia nih...pls don't take her for granted...nanti menyesal tak berkesudahan (seperti saya-walopun masih belum terlambat) tapi hargailah..dan berbaktilah pada ibu anda selagi mana anda masih bernyawa seperti mana Rasulullah S.A.W. selalu mengingatkan kite...'ibu,ibu,ibu dan barulah abah' (maaf saya gune kata ganti diri mengikut kesesuaian saya)...sebab tanpa dia dan kuasa Allah...anda tak mungkin hidup seperti sekarang...syurga di bawah tapak kaki ibu ye...bagi anak perempuan yg masih belum berkawin dan anak lelaki ye...inshaAllah..saya doakan anda semua menghargai ibu anda lebey dari segala2nya...waAllahualam...

Sekian dahulu dari saya...selamat malam dan saya tinggalkan anda dgn firman Allah S.W.T.

“Rendahkan dirimu terhadap mereka dengan penuh kasih sayang, dan ucapkan: “Duhai Tuhanku, sayangilah mereka berdua sebagaimana mereka telah mendidikku di waktu kecil.” (Al-Isra’: 24).

dan secebis peringatan

Imam Ali bin Abi Thalib (sa) berkata: “Berbakti kepada kedua orang tua adalah kewajiban yang paling besar.” (Mustadrak Al-Wasâil 15: 178)

Waallahualam....salam semua

2 comments:

h@rne2 said...

ummu, inshaAllah ibu anda akan mengampuni semua anak-anaknya...let the past be the past...

start your new day with a bright end in mind...


ps: ade pembetulan cket, derhaka, bukan derhaki yer...btulkan pliss..

ukj10 said...

kepada h@rne2: saya dah betulkan derhaki kepada derhaka ye...

dan terima kasih ats doa dan sokongan anda terhadap saya selama ini...saya amat2 hargainya...syukron jazillan...=)

 
Template by suckmylolly.com