Wednesday, November 5, 2008

Sahabat...ada apa dengan persahabatan???

Salam buat semua....

Diharap semua berada dlm keadaan sehat hendaknya...saya selalu tertanya2 apakah maksud sahabat??dan apakah nilai persahabatan ittew sendiri?? bagi anda: apakah erti dan nilai persahabatan?? sekadar nama,rupa,fizikal,ingatan...etc2??atau sahabat adelah teman suka sahaja?? atau lebey kepada hati??
bagi saya ia adalah ikatan hati tatkala hati2 ini ber'taut' keranaNya....bila sorg ittew sakit...yg lain juga terasa sakitnya...bile seorg berada dlm kesusahan...semua akan 'berada' dlm keadaan ittew dan cuba utk menolong sahabatnya kembali ke pangkal jalan...namun nilai persahabatan amat sukar utk dicari dimana2 pun...kerana ia sgt2lah berharga dan tiada satu pun yg dpt menandingi nilai persahabatan yg sejati...

namun saya yakin...dalam duri akan ade 'permata' yg bersinar...di dalam duka akan ada tawanya...dan seterusnya...oleh ittew saya amat2lah menghargai setiap detik dan setiap perkenalan saya yg berada di depan 'mata' mahupun yg berjauhan...bak kata owg...jauh di mata dekat di hati...mungkin entry kali ini berbaur sedikit serious namun hakikatnya...ramai yg masih 'leka' dan 'terus leka' dgn agenda mereka yg tersendiri dan membiarkan sahabat2 mereka ter'kapai' dan tertanya2 apakah nilai erti persahabatan ittew sendiri?? jawapannya ade pada penilaian anda sendiri ye...takde jawapan betul atau salah ...tapi bagaimana kite menilai erti persahabatan yg sejati...tak kira dimana kite berada,masa dan keadaan...

renungkanlah dan hargailah sebelum terlambat....sekian dahulu dari saya...terimalah lirik lagu sahabatku dari kumpulan devotees...

Kulayarkan kerinduan di lautan memori
Mengimbau kenangan indah yang menyentuh emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hadirmu bawa sinaran cahaya inspirasi

Sahabat
kau sesungguhnya
Temanku di kala suka dan lara

Tika ku buntu diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan untuk ku ukir senyuman
Bagaikan embun hilang diterbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha yang ESA

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hati ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada noktah kasih
Biarlah waktu menentukan
Nilai ukhwah yang terjalin
Terusakanlah perjuangan
Hingga ketitisan darah yang terakhir

Dan aku...masih di sini
Terus mendaki puncak tertinggi hidupku
Dan aku...terus menanti
Saat yang manis akan berulang kembali
Sahabat...


sekian,wassalam

4 comments:

Anonymous said...

Untuk meletakkan nilai pada sesuatu persahabatan sangat susah (at least bagi saya la). Bukan macam nilai emas, atau nilai besi atau minyak, yang turun naiknya bergantung pada pasaran dunia.

Jadi, bersahabat la dengan ikhlas. Untuk apa saja yang kita lakukan untuk sahabat, biar ikhlas. Ikhlas bagi saya disini, sama seperti tidak mengharapkan apa-apa pulangan. Jika sahabat itu membalas, anggap itu bonus. Begini lebih mudah bagi saya sebab dapat mengelakkan apa-apa prasangka terhadap sabahat kita.

Dan kepada sesiapa yang masih 'terkapai-kapai' dan tertanya-tanya nilai persahabatan antara dia dan sahabatnya, berbaik sangka la pada sahabat kamu itu. Manusia ni banyak ragamnya yakni ada yang senang dengan terang-terang menunjukkan berapa nilai persahabatan itu, ada yang suka menyimpan sendiri nilai persabahatan antara dia dan sahabat-sahabat nya. Jadi, sebelum tertanya-tanya tentang nilai yang sahabat kita letak pada persahabatan itu, baik kita tanya dulu pada diri kita sendiri. Bak kata orang, tepuk dada tanya selera.

LBNL,sahutlah saranan penulis blog ni supaya menghargai sahabat-sahabat kita sebelum terlambat.

Oh. Panjang pula komen saya, macam boleh buat satu entri pula.Maaf,saya sekadar ingin berkongsi pandangan.

Wassalam

Anonymous said...

saya sgt setuju dgn apa yg kak ummu tulis.. sahabat ialah jalinan yang terjalin kerana Nya... dan bagi saya sahabt tu saling menerima kelebihan dan kekurangan sesama sendiri...kira lengkap melengkapi lah... ehh dah macam tafsiran suami isteri la pulak...tapi lebey kurang mcm tu lah..=p

Anonymous said...

amat setuju dengan anonymous..=)
'jika shbt e2 membalas anggaplah e2 bonus'. kita kawan kenalah ikhlas serta jujur. n not forgetting, bertolak ansur. e2 paling penting. baru dapat rase sebenarnye maksud persahabatan tue..
to ummu, inshaAllah i wudnt let u down.. syg ummu sesgt. hehe.. xterkeluar tajuk kn?? k gudluck for ur paper..=)

ukj10 said...

to encik/cik 'takde nama': terima kasih atas pendapat anda...saya setuju kite mesti ikhlas dlm persahabatan,namun adekalanya kite amat 'memerlukan' sahabat kite dan ittewlah gunanya persahabatan...maksud saya sahabat yg sama2 suka dan duka amatlah sukar utk dicari...

to abahstalker101: terima kasih atas comment anda..takpe kadang2 saya sendiri ber'lakon' as 'husband and wife' juga dgn sahabat2 saya...hahahah..tak salah pun kan...sebab ittewlah tanda ke'akrab'an kite dgn sahabat kite kan?

to lina: yeah i know u...hahaha...friendship is forever and ever ye lina...haha..dah beli ticket pls inform me ye...thanks=) love u and others as well

 
Template by suckmylolly.com