Thursday, October 30, 2008

New Sunny Day For Me...Yeay

salam semua.....

tgk saya ni tak sampai sehari update blog lagi...ish2...ketuk2 sket tangan nih...ana...tlg ummu nih...she is my 'big' sis dkt christchurch nih...suka 'marah' saya...hahaha,tapi saya tau dia sayang saya sgt...paling sayang saya (tapi tak pernah tunjuk pun-kononnya control macholah tuh ana ek??..peace jgn marah...nanti tak cantik dah...)...

hari nih best sebab ade matahari...ade mataharilah (bright and sunny day..i just lurve it so much...muah2...syukron=) )...tapi saya masih jugak mcm nih...tak gerak2 lagi dari komputer...adelah 2-3 soalan berjaya dihabiskan..hahaha..itu pun mcm siput bak kata junior saya..." haih...belajar mcm siput jeh..." tapi at least buatkan...(hohoho..nak sedapkan hati sendiri nih...)

okay2...kite ke agenda seterusnya...apakah?? blank sebentar...hohoho...seperti biasa saya cuma nak kongsi saat2 manis saya sepanjang dkt NZ nih...(almaklumlah dah nak balik inshaAllah) tak lama2 lagi...jika diizinkan Allah...(mentang2lah cuaca elokkan ari nih...terus jeh nak manis...ish2 tak patut2...)...izinkan saya ringkaskan apa yg terjadi sepjg 4 tahun nih (dlm bullet points aje ye...skema sket): hohohoho

  • 1st year (intermediate year): lawak giler tahun nih....saya dan housemate yg lain (farah,ana,mizah dan ara) tinggal dirumah yg sgt sejuk tau...tahun ini jugak kawan2 saya menemui 'pasangan' masing2 ...hehehe..i'm happy u know....hehehe sebab alhamdulillah yg seorg tuh dah nak kawen nanti...(tahun depan-maybe) dan seorg lagi tuh tak lama lagi...wah (hati saya berbunga2 tak sabar nak hadir kenduri kawan saya yg rapat jugaklah sebab kami sekelas even dkt INTEC lagi...); jika saya terlupa saya nak ucapkan TAHNIAH siap2 walopun dah jenuh dah ckp tahniah...hahaha...tahun nih jugak saya sgtlah tak reti nak bergaul dgn org...dan yg paling manis adelah saya dpt kawan2 baru...kawan seperjuangan (hanafee, dan aishah) dan saya dpt kakak yg sgt2 best iaitu kakak dayang...dialah yg sentiasa menjaga kami disini...apelah agaknya keadaan kak dayang ye..?? rindu pula nak dgr celoteh kak dayang...dan anak2nya...aiman(paling cute),umar dan abdullah...dan sorg lagi...

  • 2nd year (1st pro year): tahun kesedihan...walopun (saya tulis peristiwa manis dkt ats) tapi tahun nih saya diduga dgn banyak ujian...namun alhamdulillah dgn berkat dan doa semua ..saya kembali 'ceria' seperti sedia kala....tahun ini ..mak saya di'diagnose' ade tumor di kepala dia..which she needs an operation to remove the tumor...saat nih saya tak terbayang jika sesuatu terjadi pada mak saya...sgt2 tercabar tahap keimanan saya pada ketika itu..namun berbekalkan iman yg nipis ini dan doa yg tak putus serta kata2 semangat dari 'sahabat karib' saya di sini yg satu course dgn saya...alhamdulillah ....saya mampu bertahan...di duga lagi dgn keadaan kesihatan abah saya...(di mana sebaik sahaja mak saya di'operate' abah saya pula masuk wad...kerana serangan angin ahmar)...ya Allah..di saat2 itu mahu saja saya pulang...tapi apakan daya...saya sgt2lah jauh dan mak dan abah menghalang saya berbuat demikian kerana nasihat mereka...."jadilah anak yg baik dan solehah..kerana itu sudah memadai buat mak dan abah..." menitis air mata saya di saat mereka berkata begitu...bertapa suci dan besarnya pengorbanan yg mereka buat supaya saya tak berasa 'bersalah' dan 'berdosa' kerna tiada si samping mereka ketika mereka ditimpa musibah...saya tetap bersyukur pada Allah atas semua2nya...tahun itu jugak saya telah 'fail' satu paper..hahaha..dan saya redha sebab itulah yg terbaik buat diri ini...

  • 3rd year (2nd pro year): tahun nih saya berpindah ke 58,Ilam road dan housemate2 saya terdiri daripada aufa,ana(berpisah pd thn ke-2 jeh), laily dan hazz...tahun nih saya happy sebab kami ibaratkan satu family...which ana-kakak sulung, aufa-kak ngah, saya-kak lang, laily-kak cik dan hazz-adek...tapi disebab aufa tak puas hati kami pun tukarlah...saya jadi kak ngah dan dia kak lang...kononnya dia tak matang lagi...apa2lah ye cik aufa...hehehe...tahun nih kami buat nasi dagang utk open house (not officially) hahaha..sape dtg adelah...rendang seday yum2 (masakan laily)...bisuit coklat (ana)..kek coklat (hazz)...saya seperti biasa,makan jeh tau...hahaha...tukang merasa dan segala2nya...yg paling bestnya...kami seperti sebuah keluarga...suka dan duka kami tempuh bersama (sama2 nagis..sama2 ketawa...sama2 buat semua benda)...dan tahun ini juga berputiknya bunga di laman 58 ilam road...and i'm happy for u dear...hehehe...dia sedang berbahagia sekarang dan saya harap dia akan terus bahagia ye...dan tahun nih jugak bersatu di langsungkan di chch..di mana rumah kami jadi 'hotel'lah kejap...bilik saya nih..tempat tinggal kami adek beradek..hahaha...memang lawak dan comey sgt2....miss cik aufalah...

  • 4th year (3rd pro year): wah tahun nih masih belum berakhir....haha...masih ade beberapa bulan lagi ...maka dgn itu kena tunggulah ye entry utk tahun ke-4...sabar ye...kalo nak tau kena bc dan ikuti edisi yg seterusnya...tapi hint2nya....saya bahagia...saya gembira dan saya bersyukur saya masih lagi ade di sini....alhamdulillah...(hah..itulah hint dia...harap korg semua2 yg baca nih leh sabar ye...) hahaahahaha...
okaylah kawan2 saya kena 'gerak' kuar dulu...chow cincau...tapi nak jugak buat kesimpulan mana lengkapkan essay tanpa kesimpulan:

1. apapun yg kite buat inshaAllah kite kena niat semuanya kerana Allah..dan kite kena kembali padaNya...tak kira waktu senang ke ..waktu susah ke..sebab Dialah tempat kite mengadu...hehehe...(tp kena usaha jugak kan..??)
2. bersyukur dan sentiasa bersyukur dgn pemberianNya walopun pahit ye...dan sabar..banyakkan bersabar...kerana org yg sabar banyak ganjarannya...kan2
3. pandang terus 'kehadapan' dan jangan 'toleh' kebelakang lagi dan jadikan semua yg berlaku hanyalah utk mengajar kite ttg erti sebuah kehidupan...inshaAllah...be proactive (hanafee,2008)...

maka dgn itu saya minta diri dulu ye dah saya tinggalkan serangkap tasfir yg saya petik dari surah al-asharh (ayat 5 dan 6);

"Verily,along with every hardship is relief, Verily along with every hardship is relief (i.e. there is one hardship with two reliefs, so one hardship cannot overcome two reliefs)."


waAllahualam...sekian salam semua =) senyum selalu ye....

9 comments:

Anonymous said...

ummu.. love sgt dz entry..
bt i insaf n syukur wz eth i hv..
hehe.. tp kn tgg ummu bt enrty pasal org plak.. ahaks.. poyosss nye.. xpe.. inshaAllah if bleh i pegi cari u kt sne.. kita beronggeng kecik sekejap ye..*gelak kecik je*

cik yaya said...

cpt2..nk entry thn ke4..hihi..[nyebok jer]

ukj10 said...

amboi2...hayati...gi belajar dulu ye...nanti akak postkan entry tahun ke-4...satu entry khas utk ittew..ye..nantikan..hehehe=)

cik yaya said...

bkn hayati la..hidayati..haha..

okeh..saye g blaja dlu ye..nnt sy jengok balik blog k ummu ni..=p

ukj10 said...

oopss..sowie..hidayati...hehehe...takpe2..akak dah link blog kamu ye...hehehe

ukj10 said...

Lina...hehehe thanks...hehe..boleh2 dtglah sini ye...kami menanti kedatangan cik lina yg manis lagi cantik ini..hehehe

Anonymous said...

ala malu lahsss sayessss..
*gelak malu tersipu* hihihik..

Anonymous said...

4th year nnt..please mention nama aleeya ek..really glad to have the opportunity to know u more eventhough for awhile..terima kasih tumpang kan aleeya sepanjang pengangguran itu..huhuhu..i know u miss me coz of matsumoto junn!! me miss u too...takde saper nak tag team ngan aleeya kat sini..uhuksss

ukj10 said...

inshaAllah alia...akan ade entry khas utk tahun ke-4 banyak betullah cerita2 yg nak dikongsikan bersama...yeay..alia and me satu geng...go matsujun...go2..hehehe...berhenti berehat bersama kit-kat dan alia...hahaha=) peace

 
Template by suckmylolly.com