Thursday, October 30, 2008

New Day to Begin .....Yeay

Alhamudulillah...syukur hari nih dpt lagi saya menulis hehehe...makin 'galakkan' saya nih?? Pertama2 sebelum saya mencoretkan cebisan minda saya ini, saya nak ucapkan terima kasih pada semua..dan harap semua berada dlm keadaan sehat waalafiat(wah udah lama saya tidak menggunakan perkataan waalafiat-sejak tulis surat kiriman tak rasmi,hohoho time SPM dahulu2 kala)..

Okay skarang we proceed to our mission today ye...iaitu saya nak berkongsi sedikit doa utk menghilangkan kepenatan,kesuntukan dan kesedihan....inshaAllah (kepada para pensedih silalah amalkan..ye-peringatan utk diri saya jugak actually...hohoho)....inilah dia doanya (maaf saya masih baru dlm blogging nih...maka saya tak reti nak tulis dlm arabic) maka doa ini dlm bahasa melayu sajelah ye:

"Ya Allah, sesungguhnya aku benar-benar hamba-Mu, anak dari hamba-
Mu, anak dari makluk ciptaan-Mu. Ubun-ubunku ada di tangan-Mu, segala
ketentuan-Mu telah berlaku bagiku, ketetapan-Mu adil atas diriku. Aku
memohon dengan segala nama yang telah Engkau sebutkan untuk menyebut-
Mu atau yang telah Engkau wahyukan dalam Kitab-Mu atau yang telah
Engkau ajarkan pada salah seorang dari makhluk-Mu atau sengaja Engkau
simpan di alam yang ghaib yang ada pada-Mu. Ya Allah jadikanlah Al-
Qur'an sebagai pelipur hatiku, cahaya dadaku, pengusir kesedihan dan
kedukaanku."

hehehe...amacam??? okay??? hehehe...nanti saya try to figure it out mcm mana nak tulis doa dlm arabic ye...inshaAllah...

okay2...tak de 'seri' kan entry ini tanpa sedikit peringatan...maka dgn itu ..saya nak kongsi sikitlah ye pasal bagaimana kite nak mengendalikan emosi kite (ada sket kaitan dgn doa kat atas tuh) okay? hehehehe....lagi petikan dari La Tahzan (i loike this book so much..sowie can't help it):

Emosi dan perasaan akan bergolak dikarenakan dua hal; kegembiraan
yang memuncak dan musibah yang berat. Dalam sebuah hadits Rasulullah
bersabda, "Sesungguhnya aku melarang dua macam ucapan yang bodoh lagi
tercela: keluhan tatkala mendapat nikmat dan umpatan tatkala mendapat
musibah."

Dan, Allah berfirman,
{(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap
apa yang luput dan kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa
yang diberikan-Nya kepadamu.}
(QS. Al-Hadid: 23)

Maka dari itulah, Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya kesabaran itu ada
pada benturan yang pertama."

Barangsiapa mampu menguasai perasaannya dalam setiap peristiwa,
baik yang memilukan dan juga yang menggembirakan, maka dialah orang
yang sejatinya memiliki kekukuhan iman dan keteguhan keyakinan.
Karena
itu pula, ia akan memperoleh kebahagiaan dan kenikmatan dikeranakan
keberhasilannya mengalahkan nafsu. Allah s.w.t. menyebutkan bahwa
manusia adalah makhluk yang senang bergembira dan berbangga diri.
Namun, menurut Allah, ketika ditimpa kesusahan manusia mudah berkeluh
kesah, dan ketika mendapatkan kebaikan manusia sangat kikir. Akan tetapi,
tidak demikian halnya dengan orang-orang yang khusyu' dalam shalatnya.
Itu karena merekalah orang-orang yang mampu berdiri seimbang di antara
gelombang kesedihan yang keras dengan dan luapan kegembiraan yang
tinggi. Dan mereka itulah yang akan senantiasa bersyukur tatkala mendapat
kesenangan dan bersabar tatkala berada dalam kesusahan.

Kesimpulannya: Banyakkan bersabar atas semua ujian yg Allah timpakan pada kite...sesunggahNya Allah Maha Mengetahui dan hanya Dia tahu apa yg terbaik untuk hamba-hambaNya...(contohnya mcm mak kite kan...seorg ibu takkan membiarkan anaknya hanyut dan tak sanggup nak lihat anaknya dlm kesusahan...itu baru kerisauan ibu...) tapi ini Allah yg menciptakan kita dan menghidupkan kite di atas muka bumi ini.....tenung2kanlah...kerana setiap kejadian yg Allah itu ade hikmahnya yg tersendiri...cuma pandangan manusia nih terlalu kabur dgn adanya godaan syaitan yg direjam dan nafsu yg membuak2...oleh itu...mulakan hari anda dgn bismillah dan syukur dgn apa yg anda ade...hehehe...

saya seperti biasa akan meninggalkan sepotong hadith untuk tatapan semua:

"Sungguh unik perkara orang mukmin itu!
Semua perkaranya adalah baik. Jika mendapat kebaikan ia bersyukur, makaitu menjadi sebuah kebaikan baginya. Dan jika ditimpa musibah ia bersabar, maka
itu juga menjadi sebuah kebaikan baginya. Dan ini hanya akan terjadi pada orang
mukmin."

0 comments:

 
Template by suckmylolly.com